PROJEKT STEMME

Søholm Skole i Ringsted Kommune skal arbejde med identitet og kunstneriske processer i Projekt Stemme.

Stiftelsen Kunst og Kultur i Hverdagen kan i dag fortælle at Statens Kunstfond har bevilliget støtte til projektet Min Stemme Vores Stemme.  -Eller bare Projekt Stemme er skabt til elever i folkeskolen i alle klassetrin. Udviklet af Helga Thomas, Kunst og Kultur i Hverdagen og udarbejdet med to kunstnere i Jystrup Linnéa Villén (fløjtenist) og Karen Brinck (Skulptør). Projektet skal køre på Søholmskole i august 2019 og April 2020.

Hvad skal Søholmskole med Projekt Stemme:

  • Engagere Søholmsskolens elever i kreative processer i lyd- og billedkunst, der giver klarere forståelse af egen stemme og identitet, samt stemmen og identiteten i et fællesskab.
    Fysisk, følelsesmæssigt og kulturelt.
  • Gennem kunsten, at arbejde i løsningsorienteret samskabelses-processer på tværs af klasserne.
  • At engagere nærområdet i elevernes arbejde.
  • At afholde en billede-auktion med serigrafi trykt af eleverne.
  • At skabe en massiv skulptur med lydcollage, som aktiveres af bevægelsessensor.
  • At arbejde med kunsten til, at nytænke løsninger med børn.

PROJEKT PLAN
Projektet forløber over to projektperioder, en kortere workshop og introduktion af en kreativ løsningsproces. Hvor kunstner Karen Brinck introducerer eleverne til serigrafi trykkens processer
– fra fotografi til ramme og billede. Dette forløber sig over to dage hvor alle elever skaber 60 værker i fællesskab. Workshoppen afsluttes med en auktion af værkerne hvor partnere, forældre og interesserede kan købe billederne. Under projektet optager musiker Linnea Villen elevernes stemmer på lydfiler, som senere vil indgå som lydcollage i et samlet værk.

I anden og større del af projektet kommer eleverne med erfaring fra den korte serigrafi-proces. Den skal de nu anvende tværfagligt i to forskellige kunstneriske processer.
Et musisk arbejde med stemmen fysisk, lyden fra er instrument som stemmen og stemmen i lyd som kor.
Eleverne skal også arbejde i en konstruktions og design proces med at skabe én fælles skulptur til skolen, hvor stemmen får form i 3D.

Lærerne faciliterer rum og undervisning under projektets afvikling, så kunstnerne i størst mulig udstrækning har nærvær og fordybelse med eleverne. I begge processer, en musisk workshop og en skulptur workshop, samles elevernes i arbejdet med at skabe et samlet værk, som udtrykker deres fællesskab.  Et værk som lige nu hedder LYDMUREN.

Projektet kan følges på bloggen: projektstemme.dk , hvor der vil være info med pressemeddelser, invitationer og events. På siden kan man tilmelde sig vores nyhedsbrev.